MCD lers
2004.09.11. 19:27
MCD - Model Car Design 4x4
Ebben a lersban szeretnnk pr informcit kzreadni az MCD ltal gyrtott, jelenleg is egyedli 1:5-s mretarny 4 kerkmeghajtsos modelljrõl.
Minden 1:5-s plyaautsnak rgi vgya volt egy 4 kerk meghajts modell. Miutn a Ralli VB nagy figyelemnek s npszerûsgnek rvend, boldogok lehetnk, hogy a Trk Model Car Design jvoltbl kaphatv vlt egy on - s off-road autzsra egyarnt hasznlhat modell az 1:5-s kategriban.
Ezzel lehetõsg van arra, amire eddig nem volt plda, hogy meglvõ autnk, mely plyaversenyzsre kszlt alapvetõen, elhagyhassa az aszfaltot, s annl sokkal durvbb s egyenetlenebb talajokra is lemerszkedjen! Radsul mindezt Rally-s stlusban!
Az autt n kzel 1 ve birtoklom, ezen idõ sorn miden benne rejlõ vltozatot kiprbltam, kivtel a buggy-t. Ksõbb lesz mg sz arrl, hogy tervezsbõl addan ez hogyan tehetõ meg az MCD autjval.
Nos a 4 kerk meghajts jelentõsen javtja a megszokott 2 kerk meghajts autkhoz kpest a manõverezhetõsget s valsghûsget is. Az lland sszkerk meghajts kvetkeztben az aut llandan jl irnythat, kanyarsebessge kprzatos brmilyen talajon.
Az autrl
Alapvetõen az aut 90%-ig sszeszerelt llapotban kerl a tulajdonoshoz. Mr elsõ rnzsre ltszik, hogy az aut elksztst komoly tervezs elõzte meg. A blue line felszereltsg (alap a black line, ott minden alkatrsz erõs mûanyagbl kszl) kk sznû alumnium alkatrszei elruljk, hogy erõs autrl van itt sz.

Szp hzs a cgtõl, hogy mg a gumik is a felnire ragasztva rkeznek meg a felhasznlhoz, ezzel egy nem tl kellemes munkt sprolva meg a modellezõnek. Az aut alapvetõen egy elgg j minõsgû slick gumival kerl szlltsra.
Alapbl az aut a Zenoah G230RC 23 kbcentis, 2 temû motorjval rendelkezik, mely tkletes. Ez a motor norml keverkkel mûkdik. (benzin + x% szintetikus olaj, a motor gyri lersnak megfelelõen)
Hogyan mûkdik?
Az aut meghajtst a 23cc-is 2 temû motor biztostja. A meghajts a motorbl a kuplungon t egy egyenes tengelyen keresztl jut el egy fogaskerk rendszere. Ez a fogaskerk rendszer a klnbzõ tttelek utn egy kzponti meghajt tengelyre kzvetti a meghajt erõt a kzponti differencil mûre, mely kt irnyban, az elsõ s hts differencilmûvekhez kardnok segtsgvel tovbbtja a meghajtst, majd onnan a differencilmûvekbõl kutyacsontok viszik a meghajtst ki a kerekekre.

Fk: Fkezsre egy kzponti tbbtrcss trcsfk szolgl. Ez a trcsafk a kzponti differencilmû meghajt tengelyt fkezi. Elsõ rnzsre szinte hihetetlen, hogy ez a fk majd valban kpes lesz meglltani a 10,5 kils autt. De tvednk. Az aut, blokkol kerekekkel ll meg, brmilyen talajon, brmilyen sebessgnl. Ezen persze lehet hangolni, hogy egy sokkal inkbb fkezsre hasonlt manõvert lehessen vgrehajtani, mint inkbb blokkolni. De tkletesen funkcionl!
Rugzs:
A plyaaut hasmagassga kiss magasabb a megszokottnl, termszetesen ennek az az oka, hogy az autt tbbcl felhasznlsra terveztk, nem csak sima aszfalt plyra. Ezen a finomabb rugk hasznlatval, illetve a lengõkarok s teleszkpok lltsval lehet vltoztatni.

Kerekek:
A kerekek kitûnõ mûanyagbl kszltek, jl brjk a terhelst. Ms gyrtk termkei azonban a mretezs miatt nem biztos, hogy passzolnak a modellre. Belsõ ngyzetes fm elem segtsgvel fogathatk r a kihajtsra. Az j tpus kerknl mr nem szksges ez a fm ngyszg, azt gyrilag beptik a felnibe.
Karosszria: Az aut megkzeltõleg egy kzp hossz tengelytv aut ms gyrtk modelljeihez hasonltva, gy pl. a Renault Megan, Peugeot 206, Subaru Impreza kasztnik illeszkednek r.
Milyen vezetni?
Ez egy iszonyatosan nagy rzs a start pillanattl a megllsig! Ha komolyan beszlnk, akkor mivel az irnythatsga nagyon j a 4 kerk meghajtsbl addan, jobban sszpontosthatsz a vezetsre, gyorstsra, mint egy 2 kerk meghajts modellnl.

Brmilyen terepen is vezeted az autt, egy lmny lesz, s nagyon valsghû is egyben. 2 kerk meghajts trsainl sokkal jobban manõverezhetõ rtelemszerûen.
Az erõforrs a Zehoah G230RC motorjbl jn, elgsges az authoz. Elgsges gyorsulst ad, s megfelelõ dinamizmust. Az autn lvõ fogaskerk tttelek segtsgvel ez tovbb varilhat, illetõleg a felhasznls cljtl fggõen bellthat az aut tttelezse.
Kis ugratk s dobbantk felett az aut szpen tugrik, elmondhat, hogy elsõsorban off-roadra terveztk a jrmûvet. Ez rezhetõ azon, ahogy megvltozik a viselkedse a vasnak, amint terepre visszk.
A vlaszts...
Ez az modell azokat clozza meg, akik egy modellel tbbfle terepen is szeretnnek boldogulni, azokat, akik szrakozni akarnak. Ahogy mr itthon is, beindult az elmlt 1 vben egy versenysorozat a 4x4 plyaaut s egy az off-road kategriban is.

Az n legjobb tancsom ez: Ha akarsz egy olyan autt, amivel nevetsgesen knnyû az emberek figyelmt felkelteni s komoly hatst gyakorolni rjuk, valamint egy modellt szeretnl a "legnagyobb mretbõl" mely tbb mdon is hasznlhat, akkor ez a lehetõ legjobb vlaszts. MCD 4x4...
Nem lesz annyira Monster, mint egy Savage, akkorkat nem lehet vele ugratni kzelrõl sem, hiszen 10,5 kils a vas, de borzasztan j modell!
Konklzi:
Az MCD legnagyobb erõssge, hogy egy autban a vsrl mindjrt legalbb 2 fle modellhez jut. Alapkivitelben on road plyaautknt hasznlhat a gyri slick gumikkal. Nmi tszerels s a fogaskerk rendszerben trtnõ knnyed cserk elvgzst kvetõen, szges gumikkal mris off-road autknt hasznlhat. (szges gumikat csak aszfalton NE hasznljuk, mert akkor elkopnak azonnal, egybknt igen strapabr gumirl van sz, a kszlet nem tartalmazza).
Tovbbi talakt kszletekkel, MONSTER TRUCK-knt, sõt BUGGY-knt is lehet az autt hasznlni. Ezeket az talakt kszleteket kln kell beszerezni az authoz.
Monster truck felszereltsg alapvetõen a ms tornyokat, lengscsillaptkat, s hihetetlenl risi gumikat jelent. Flelmetes jrgnny vltoztatva autnkat.
Buggy talakts utn az aut teljesen mskppen nz ki, de a fõ elemek nem vltoznak meg.
RCOR tagjai annak idejn, amikor n Monsterknt zemeltettem az MCD-t, neveztk el fûnyrnak s puszttnak. Nincs olyan amin nem megy t, nincs semmi, amire nem mszik fel. Szdletes!
(A hazai kereskedõ elrhetõsgt jelenleg engedly hinyban nem publikljuk az interneten, de szvesen megosztjuk az informcit brkivel, akit rdekel a modell szemlyesen, vagy telefonon!)
|