A rez mkdsi elve
2004.09.11. 19:51
A rez mkdsi elve
Rez, hangolt rez, cs, kipufog. Ezeket a szavak gyakran elhangzanak egy autmodellez szjbl. De vajon tudjuk-e, hogy mit is takarnak ezek a kifejezsek pontosan, valamint hogy hogy is mkdik egy ilyen rendszer.
A kipufoggzok a motorbl a kipufogrendszeren keresztl tvoznak. A hangolt rez ezen rendszer rsze, amely lland tmrj csvel kapcsoldik a motorhoz, ami a rendszer felptsnek megfelelen hajltott. A knykcs s a rez ltalban egy rvid, hajlkony (pldul gumi) csvel csatlakozik egymshoz.
Mkds
A 2 tem motor felml- s kimlnylsa nagyjbl ugyanabban az idpillanatban vannak nyitva. Ez azt jelenti, hogy az zemanyag-leveg keverk egyszeren tmegy a motoron s a kimln keresztl a kipufog rendszerbe kerl, ezrt a keverk egy rsze nem vesz rszt a motor teljestmnynvelsben. A mrnkk azonban kitalltk azt, hogy lehet ezt az "elveszett" zemanyag-leveg keverket munkra brni. Ezt a kipufogrendszer klnleges kikpzsvel rtk el, s gy az el nem gett zemagyagot kpes visszajuttatni a motorba nvelve ezzel annak teljestmnyt. Amikor a kimlk nyitva vannak, az gs sorn keletkezett nyomshullmok a knykcsvn keresztl a rezba jutnak. Ekkor a rez kimlje kibocsjt nmi kipufog nyomst, azonban egy jelents rsze a csben marad. Ezt a hatst lehet mdostani, "hangolni" a cs tmrivel, valamint annak hosszval (innen a "tuned pipe", azaz hangolt cs), vagyis hogy mekkora nyoms maradjon a csben, illetve mennyi tvozzon. A gyakorlatban azonban a rez mretezse sokkal bonyolutlabb feladat, de az itt ismertetett elv ltalnos, s minden rezontor kipufogrendszerre igaz.

Amikor a motor kimlje kinyilik s a kipufoggz a knykcsvn keresztl elri a tgul teret, a hirtelen kitgul gz szv hatst fejt ki. gy a motoron keresztl mg tbb keverk ramlik a motortrbe. Ekzben a motor kimlje lezr, s megtrtnik az gs. Amikor a motor zemanyagot szv, ismt nyitott a kiml, de ekkor mr a csben lv gz elri a szkl teret, ami miatt megn a nyomsa, s az elz temben "kiszvott" zemanyag-leveg keverket visszaprseli a motorba. Ez segti a motort egy nagyobb mennyisg keverk elgetsre.
Felmerlhet ht a krds, hogy akkor milyen tmr s hossz idelis. Az egyes kamrk tmrje, hossza, kpossga nagyban befolysolja a motor teljestmnyt, ezeket a kiml gz hmrsklethez valamint a motor fordulatszmhoz kell igaztani. Lteznek olyan szoftverek, amelyekkel ezek pontosan kiszmthatk adott motorhoz, azonban a gyakorlatban a gyrtk egy kicsit "csalnak". Ennek az az oka, hogy egy tlagos nitrs motorhoz tartoz rez hossza meghaladn az aut hosszt, ezrt a kamrk mreteit arnyosan cskkentve kzel ugyanolyan teljestmnynvel hats rhet el.
|