HPI Nitro Star .21 BB Engine
2004.09.11. 19:50
HPI Nitro Star .21 BB Engine
HPI Nitro Star .21 BB Engine
Gzszerv belltsa, trimmelse
Kapcsoljuk be az adt, majd a vevt, s ellenrizzk, hogy mkdik-e. lltsuk be az ad gztrimjt kzpre, s hzzunk egy teljes gzt, majd engedjk vissza semleges llsba. Ekkor kell a karburtornak alapjraton lennie, ami azt jelenti, hogyha most hzunk egy fket, akkor a karburtor csszegysgnek nem szabad "beljebb" mozdulnia, hiszen ez azt jelenten, hogy fkezskor leesik a fordulatszm, ami a motor lellshoz vezet. Ilyenkor szksges az adn trimmelni. Ha a trimmels nem segt, mert tl sokat kellene lltani, akkor a szervrl le kell venni a szervkart, s egy, esetleg kt foggal fordtani kell, majd az els lpstl jrakezdeni. Ha a mvelet sikeres, akkor a trimmelssel vgeztnk, mr csak a szervk vgkitrst kell belltani (TH - EPA), ha az ad tmogatja ezt. Ez klnbz adkon ms s ms mdon trtnik.
Megjegyzs: ezt a mveletet minden alkalommal el kell vgezni, amikor a gzszervn, a gzrud(ak)on lltunk, vagy a motort elmozdtjuk a helyrl (pldul egy tisztts alkalmval). A fent ismeretett belltsok nem specifikusak, ms motorok belltsaihoz is alkalmazhatk.
Bejrats
Tvoltsuk el a karosszrit, s lltsuk pldul egy dobozra az autt gy, hogy a kerek szabadon forogjanak (gyeljnk arra is, hogy a motor jrsa kzben a szerkezet rzkdik, s knnyen lecsszhat a tartrl, ami srlshez vezethet). Tltsk fel az zemanyagtartlyt alacsony nitrszm zemanyaggal (pl.: Tornado 10%-os), s nyomjuk meg 3-4-szer a szvatt. A szivat hasznla itt azrt szksges, mert a rendszer nem tartalmaz zemanyagszivattyt. A szivatst egszen addig clszer vgezni, amg az zemanyagcsben lgbuborkokat ltunk (ezt egybknt egy, a buborkhangra emlkeztet hang is ksri). Vgezznk "hidegindts", az izzt nlkl (2-3 rnts). Ekkor mr elegend zemanyag kerlt a motorba s a karburturba. Ez utn helyezzk a j feltlttt izztt a gyertyra, majd indtsuk be a motort nhny rntssal. Ha a motor nem akar beindulni, ellenrizzuk a fent lertakat.
Figyelem: sosem szabad kihzni a berntt nagyon hosszan, mert ez annak krosodshoz vezethet. gyeljnk tovbb arra is, hogy a bernt zsinr ne tkzzn bele semmibe (pldul ha gy indtjuk ksbb, hogy a karosszria az autn van), mert egy id utn az a zsinr elhasznldshoz, szakadshoz vezet.
Indtskor esetleg finom gzadsokkal segthetjk az indtst. Ha a motor beindult, helyezzk a fldre az autt, s finom gzadssal indtsuk els tjra (a bejratst clszer nem terepen vgezni, erre a clra megfelel pldul egy parkol is). Krzznk kicsit vele, gyelve arra, hogy a motor ne erlkdjn, illetve ne melegedjen tl. Ellenrizzk gyakran a motor hfokt, s kzben folyamatosan figyeljnk arra, hogy az zemanyag ne fogjon ki a tartlybl. Ha a tartlyban mr kevs zemanyag van, akkor az autt le kell lltani (ennek legegyszerbb mdja a kipufognyls befogsa), megvrni amg a motor kihl, majd csak ez utn tovbbjratni a motort. A jratsi idszakban elfordul, hogy a kipufogn olaj cspg ki. Ez a bejrats alatt (is) normlis, hiszen a gyri bellts miatt a motor egy igen ds keverkkel jr a motor. Az el nem gett olaj valamint zemanyag ilyenkor a kipufogn keresztl tvozik a rendszerbl. A fenti eljrst legalbb 4-5-szr meg kell ismtelni, a motor csak ez utn tekinthet bejratottnak.
A bejratst kveten mr hasznlhatunk magasabb nitro-szm zemanyagot, de azrt az els idkben clszer mg kmlni a motort. A bejrats igen fontos mvelet, s sok tlelmet ignyel. Befolysolja a motor lettartamt, teljestmnyt, stb.
Motor bellts
A motor belltsa alatt itt elssorban a karburtor belltst rtjk. A karburtor gyri belltsai a bejratshoz megfelelnek, de a ksbbi hasznlathoz nem. A .21BB motor 3 n. tvel rendelkezik. Az egyes tk pozcijt egy-egy csavar segtsgvel lehet belltani, melyet az albbi bra szemlltet..

a.) teljes fordulatszmtartomnyhoz tartoz lltcsavar (fdst)
b.) alacsony fordulatszmhoz tartoz lltcsavar
c.) alapjrati fordulatszmllt lltcsava
d.) kzepes fordulatszmhoz tartoz lltcsavar
e.) gzrd csatlakozfej
f.) zemanyagcs csatlakozja
A tk helyzett a csavarok ki, illetve befele csavarsval lehet belltani. A csavar kifele tekerse (ramutat jrsval ellenttes irnyban) az adott fordulatszmtartomnyhoz tartoz keverket dstja, a befele csavars (ramutat jrsval megegyez irny) pedig szegnyti a keverket. Az albbi tblzat az egyes tk gyri, illetve alapbelltst tartalmazzk. Az rtkek teljes fordulatot jelentenek.
|
Gyri |
Alap |
Megjegyzs |
Fdst t |
3 ½ |
2 ½ - 3 |
Soha ne hasznljunk 2 ½ fordulatnl szegnyebb keverket |
Alacsony ford. t |
3 ½ |
2 ½ - 3 |
|
Kzepes ford. t |
3 ¼ |
3 ¼ |
|
Alapjrati t |
2 mm rs a karburtoron |
2 mm rs a karburtoron |
|
A gyri belltsok teht a bejratsra vonatkoznak (ezt esetleg clszer ellenrzni bejrats eltt). Az alapbelltsok pedig akkor segthetnek, ha a motort nagyon ellltottuk (ilyenkor ez j kiindulis pont). A tket llt csavarokkatl minden esetben vatosnak kell lenni, soha nem szabad ket megszortani, mivel az a tk srlshez vezethet, tovbb a rajtuk vgzett lltsokat csak kis lpsekben tegyk (1/8 fordulat). A karburtor belltsait pedig meleg motornl vgezzk el.
Teljes fordulatszmhoz tartoz t belltsa:
lltsuk le a motort, majd tekerjk be teljesen a fdstcsavart (vigyzat, NE szortsuk meg). Tekerjnk kifele (ramutat jrsval ellenttes irnyban) 3 teljes fordulatot. Indtsunk be a motort, s jrassuk nhny msodpercig helyben, hogy kicsit bemelegedjen, majd egy hosszabb egyenes ton hzassuk ki. Ellenrizzk a motor hfokt. Ha a benylazott ujjunkat kb 1 msodpercig mg rajt tudjuk tartani, akkor a hfok megfelel, ha nem s a nyl sisteregve elprolog, akkor az azt jelenti, hogy a keverk szegny zemanyagban (mivel ez egy kttem motor, itt a kenst az zemanyaghoz kevert olaj vgzi, amibl ha kevs van, akkor kisebb a kens, vagyis jobban melegszik a motor). Gazdagtsunk a fdstn egszen addig, amg egy-egy gyors menet utn a motor hfoka 110-130 C kztti nem lesz.
Figyelem: a nitrometnnal mkd motorok nagyon rzkenyek a krnyezeti hatsokra (pratartalom, hmrsklet, lgkri nyoms), ezrt a belltsokat minden esetben el kell vgezni, amikor az autt j helyre visszk.
Kzepes fordulatszmhoz tartoz t belltsa:
A gyrt a kzepes fordulatszm lltst 3 ¼ fordulatban hatrozta meg. Az ajnls szerint ettl nem clszer eltrni, ezrt ezt a belltst a legegyszerbb elvgezni. lltsuk le a motort, nyissuk a karburtort teljesen (bekapcsolt ad/vev esetn az adn hzzunk egy teljes gzt, s tartsuk gy a bellts ideje alatt, kikapcsolt ad/vev esetn pedig a szervkarral tegyk meg ugyanezt), tekerjk be a kzepes fordulatszmllt csavart (ramutat jrsvl megegyez irnyban), majd 3 ¼ fordulatot vissza. A karburtor nyitsa itt (is) azrt szksges, mert a kzepes fordulatszmllt t tulajdonkppen egy fszek (a kp negatvja), ebbe csszik bele az alacsony fordulatszm t. Ha ezt a belltst zrt karburtorral vgezzk, akkor elfordulhat, hogy a t beszorul a fszekbe, ami annak krosodshoz vezethet. Mivel az ajnls szerint a kzepes fordulatszmllt tt nem kell lltani, azrt a csavar pozcijt clszer "megjegyezni". Erre tkletesen alkalmas egy szike, vagy egy les ks. Jelljk meg vele a csavar helyzett a karburtorhzon, s ksbb szksg esetn (ha ellltdik) lltsuk vissza.
Alacsony fordulatszmhoz tartoz t belltsa:
Nyissuk a karburtort, majd tekerjk be tkzsig az alacsony fordulatszmllt csavart (figyelem, nem keverend ssze az alapjrati csavarral) az ramutat jrsval megegyez irnyban, majd ki 2 ½ fordulatot. Zrjuk a karburtort, s indtsuk be a motort. Egy "melegt" kr utn fkezzk le az autt, s hagyjuk nhny msodpercig egy helyben jrni (alapjraton). Ha pr msodperc utn a motor fordulatszma leesik, akkor a motor tl gazdagon jr. Az alacsony fordulatszmhoz tartoz csavar segtsgvel szegnyteni kell a keverken az ramutat jrsval megegyez irnyba tekerve (pl ¼ fodulatot). Most ismt figyeljk meg, hogy esik-e a fodulatszm egy pr msodperces folyamatos motorjrst kveten. Ha igen, jra lltani kell. Mindezt addig ismtelni, amg a motor jrsa egyenletes nem lesz, valamint az alapjrata is stabill vlaik. Termszetesen ha a motor fordulatszma emelkedik, akkor a fentiekkel ellenttes mdon kell ejrni (teht a motor ilyenkor ppen szegnyen jr, alacsony fordulatszmhoz tartoz tn szegnyteni kell).
Alapjrati csavar belltsa:
lltsuk le a motort, s szereljk le a lgszrt. Zrjuk a karburtort, s nzznk bele a leszerelt levegszr helyn. Ilyenkor most egy kicsi rsz kell ltnunk a karburtorhz s a karburtor csszegysge kztt. Addig lltsuk ezt, amg kb. 2 mm nem lesz. Szereljk vissza a lgszrt, indtsuk be a motort, kerljnk vele egyet (melegtsk be), majd gy lltsuk be az alapjrati csavart, hogy a motor ne lljon le, de az aut alapjraton egy helyben maradjon. Az alapjraton emelni az alapjrati csavar befele (ramutat jrsval megegyez) irnyban trtn tekersvel lehet, mg cskkenteni kifele tekerssel. gyeljnk arra, hogy az alapjrati csavar NE feszljn meg, mivel az krosthatja a karburtor csszegysgt.
Megjegyzs: az alapjrat belltst minden esetben el kell vgezni, amikor a 3 t valamelyikn belltst vgznk (kivve, ha a motor alapjrata kielgt).
|